Odgovornost za materijalne nedostatke
Prema Zakonu o obveznim odnosima, nedostatak postoji ako kupljena stvar ne odgovara dogovorenom opisu, vrsti, količini ili kvaliteti, nema predviđenu funkcionalnost, kompatibilnost ili druge značajke, ili nije prikladna za posebnu namjenu o kojoj je kupac obavijestio prodavatelja.
Nedostatkom se smatra i kad stvar nije isporučena s dodatnom opremom, uputama ili ažuriranjima, kako je ugovoreno. Također, postoji ako nije prikladna za uobičajenu upotrebu, ne odgovara uzorku ili modelu koji je pokazao prodavatelj, ili nema svojstva koja bi kupac razumno očekivao.
Prodavatelj ne odgovara za javne izjave o proizvodu (primjerice iz oglasa) ako dokaže da za njih nije znao, da su bile ispravljene ili nisu utjecale na kupca. Kod potrošačkih ugovora, nedostatak ne postoji ako je potrošač bio posebno obaviješten o odstupanju i to izričito prihvatio.
Kada prodavatelj ne odgovara za nedostatke?
Prema Zakonu o obveznim odnosima, prodavatelj ne odgovara za nedostatke koji su u trenutku sklapanja ugovora bili poznati kupcu ili mu nisu mogli ostati nepoznati. Smatra se da nedostaci nisu mogli ostati nepoznati ako bi ih brižljiva osoba, s prosječnim znanjem i iskustvom u istom zanimanju ili struci kao kupac, mogla lako uočiti prilikom uobičajenog pregleda stvari.
Međutim, ovo ne vrijedi za potrošačke ugovore, gdje se potrošaču priznaje šira zaštita. Također, čak i kad je riječ o očitim nedostacima, prodavatelj će odgovarati ako je izjavio da stvar nema nikakve nedostatke ili da ima određena svojstva ili kvalitete koje zapravo ne posjeduje.
Skriveni nedostaci
Ako se nakon što kupac preuzme stvar pojavi nedostatak koji nije mogao otkriti uobičajenim pregledom pri preuzimanju, kupac mora o tome obavijestiti prodavatelja najkasnije u roku od dva mjeseca od dana kad je nedostatak otkrio. Kod trgovačkih ugovora, kupac je to dužan učiniti bez odgađanja.
Prodavatelj ne odgovara za nedostatke koji se pojave nakon što prođe dvije godine od predaje stvari, dok je kod trgovačkih ugovora taj rok kraći i iznosi šest mjeseci.
Kod prodaje rabljenih stvari, ugovorne strane mogu dogovoriti rok od jedne godine, a kod trgovačkih ugovora i kraći rok. Ovi rokovi mogu se ugovorom i produljiti, čime se omogućuje dodatna zaštita kupca.
Ograničenje i isključenje odgovornosti za materijalne nedostatke
Prema Zakonu o obveznim odnosima, ugovorne strane mogu se dogovoriti da se odgovornost prodavatelja za materijalne nedostatke ograniči ili čak potpuno isključi. Međutim, takvo ograničenje ili isključenje nije valjano ako je prodavatelj znao za nedostatak, a o njemu nije obavijestio kupca, ili ako je to ugovorio koristeći svoj monopolski položaj.
Kod potrošačkih ugovora, posebna zaštita ide u korist potrošača: svaka odredba koja unaprijed ograničava ili isključuje odgovornost za nedostatke nije obvezujuća dok potrošač ne obavijesti prodavatelja o materijalnom nedostatku.
Važno je napomenuti da kupac, čak i ako se odrekao prava na raskid ugovora zbog nedostatka, zadržava ostala prava koja proizlaze iz postojanja tog nedostatka.
Prava kupca kod materijalnih nedostataka
Ako je kupac pravodobno i uredno obavijestio prodavatelja o nedostatku, ima pravo:
a) zahtijevati uklanjanje nedostatka (popravak ili zamjenu),
b) zahtijevati predaju druge stvari bez nedostatka,
c) tražiti razmjerno sniženje cijene,
d) ili raskinuti ugovor.
Uz to, kupac ima pravo i na naknadu štete, uključujući i onu nastalu na drugim njegovim stvarima zbog nedostatka.